Els 397.835 vehicles que SEAT ha exportat el 2019 des de la seva planta a Martorell, col·locats verticalment, crearien una columna que s'estendria al voltant de 577 quilòmetres d'alçada, prou per anar més enllà de l'exosfera i a l'espai exterior. Aquest volum d'exportació representa un rècord en els 55 anys de vendes internacionals de la marca espanyola, un viatge que pot resumir-se amb sis curiosos fets.
Primera parada, Colombia
150 unitats del SEAT 600 D - aquesta va ser la primera exportació realitzada per l'empresa espanyola, concretament el 1965, i la seva destinació va ser Colòmbia. En els anys següents, les vendes internacionals van créixer ràpidament, enviant vehicles a destinacions tan diverses com Alemanya, Finlàndia i Xile.
PIB sobre rodes
Només l'any passat, SEAT va exportar gairebé 400.000 unitats (entre cotxes fabricats per la marca espanyola i Audi) de la fàbrica de Martorell. Aquest volum tan significatiu no sols afecta a l'empresa, sinó a tota l'economia espanyola. El valor de les exportacions de seient s'estima en un 3% del total del país.
De Curaçao a Nova Zelanda
La marca és present en 80 països, sent el més llunyà Nova Zelanda. Però la distància no és el major repte logístic. Està enviant cotxes a mercats de baix volum com Curaçao, la República Dominicana i la Guaiana Francesa. En alguns casos, els experts logístics de SEAT recorren a les sinergies del Grup Volkswagen per completar els enviaments i fer-los rendibles encara que només hi hagi algunes unitats implicades. En termes de volum, Alemanya és el major mercat internacional, seguit pel Regne Unit, França, Itàlia i Mèxic.
Per terra, mar i aire
Les exportacions de SEAT representen el 3% de l'economia espanyola.
A fi d'aconseguir aquest volum de cotxes, és essencial utilitzar totes les rutes terrestres, marítimes i ferroviàries possibles. En el cas de SEAT, l'any passat el 44% de les exportacions es van realitzar en vaixell, el 6% en tren i la resta per carretera. L'expansió global de l'empresa ha impulsat els enviaments per mar. Per exemple, al 2008 la quota de vaixells era només del 7%. És curiós observar que vuit vehicles d'exposició van ser lliurats amb avió a Xile, un dels nous mercats on ha entrat.
Un tren només per SEAT
El tren també exerceix un paper clau en la distribució des del port de Barcelona, ja que SEAT té una línia ferroviària exclusiva, l'Autometro, que uneix la planta de Martorell a la infraestructura portuària cada dia. Això garanteix un subministrament internacional eficaç i ràpid.
Navegant per alta mar
La destinació més freqüent per als vaixells que naveguen des de Barcelona amb models de SEAT és el Regne Unit, amb tres ports: Sheerness, Grimsby i Tyne. S'han realitzat enviaments marítims a aquest país amb fins a gairebé 3.000 vehicles abandonant Barcelona.
En el cas de les exportacions a Mèxic, s'utilitzen vaixells de fins a 200 metres de longitud que poden albergar més de 7.600 cotxes. Per a fer-se una idea del volum, el pes dels vehicles que aquest tipus de vaixell pot transportar equivaldria a transportar uns 1.800 elefants asiàtics.